EGYETEM| SZTE

Üdvözöljük önöket, egyetemi hallgatókat, az oldalunkon!

Kis lépték nagy gondolat- ez az alkimista és ez az önöknek összeállított beszélgetés alapja.

De mit keres egy séf házon kívűl, egyetemi előadóban, gazdaságtudományi kar hallgatói előtt? Mit tudunk mi adni?

Reményeink szerint egy igazolt, szerény  gyakorlati példát arra, hogy megéri következetesnek lenni az egyedi koncepciókban.

Amit megtapasztaltunk és nap mint nap itt, ebben az étteremben végzünk az a jelenünk, de előrevetíti az önök hivatásának új jövőjét és egyben legnagyobb kihívását: lehet-e etikus, okos a növekedés, felismerjük és megtaláljuk-e az új gondolkodású fogyasztóinkat, s meddig feszülhet a húr az emelkedő profit, a bővülés és a környezet teherbírása között?

A mi működésünk emberléptékű modell, kortárs koncepcióban, amivel bizonyítottan jelen lehet lenni a nemzetközi mércéjű csúcsgasztronómia piacán. Ez a mi utunk és felelősségünk. 

Készítettünk egy kérdésekből álló vázlatot: az előadásokon interakciókra számítunk, szándékunk, hogy ezek a kérdések folyton ott lebegjenek a levegőben, higy a rájuk adott válaszok sokfélék és változtathatóak lehessenek.

Reméljük, hogy hozzátehetünk valami eredetit - a szó originális értelmében is - az önök magas szintű elméleti tanulmányaihoz.

Néhány olyan utalást, példát és hivatkozást is tettünk ide, amelyek számunkra inspirációt jelentettek. Szubjektív válogatás, de ezeken keresztül újabb ötleteket, forrásmunkákat fedezhetnek fel és összeállíthatják a maguk szellemi kollázsát a témában.

Örülünk, hogy itt lehetünk önökkel! 

 


GYÚRJUNK  KÉRDÉSEKET!

Köszöntő 

Az étterem 2025 októberétől téli üzemmódra váltott, tavaszig minden este 18.00 órakor nyit,- vendégeink érkezését ekkorra várjuk.
A KISLABOR programjai a nyitva tartásunkon kívűli, a szokásostól eltérő időpontokban zajlanak.! 

 

Köszöntő 

Az étterem 2025 októberétől téli üzemmódra váltott, tavaszig minden este 18.00 órakor nyit,- vendégeink érkezését ekkorra várjuk.
A KISLABOR programjai a nyitva tartásunkon kívűli, a szokásostól eltérő időpontokban zajlanak.! 

 

Partnerség és Jó kapcsolódás 

már hat elkötelezett partner is  befektetés és hozzáadott érték! 

 

Pragmatikusan:”mire jó” a prezstízs?  

avagy: hogyan használjuk mi és a fogyasztó a guidokat?

Fenntarthatóság 

A turizmus és a vendéglátás szolgáltatási iparága a világ egyik legnagyobb környezeti terhelést okozó ágazata. Lehet gyönyörű, inspiráló és élményteli a vendég számára, lehet extrán jövedelmező és munka szempontjából is  boldogító a szolgáltatók számára, de az ökológiai lábnyoma akárhogy is, óriási: a turizmus globálisan a teljes CO₂-kibocsátás közel 8%-áért felel.

Ebben benne van az utazás, a szállodai energiafogyasztás, az élelmiszerpazarlás, a vendéglátás logisztikája, de nincs benne a közvetetten (el)használt hatalmas mennyiségű csomagolóanyag, az élő vizek károsítása, a termálvizek terheltsége, a zajkibocsátás, a helyi lakosság elszenvedte következmények -mint az ingatlandrágulás, a zaj, a közösségi infrastruktúra leterheltsége, stb.-.  Mindez vajon a rugalmatlan rendszerek hibáiból vagy ellenérdekeltségből keletkezik? Mit  tehetünk akár egészen kicsi szinten, a hűtőszekrényünkmelőtt, a saját szokásaink felülvizsgálatával azért, hogy ez módosuljon? 

 

Fenntarthatóság és mellékhatások 

greenwash és bullshit

A fenntarthatóság sikere a jövőben nem választható el az egészséges, élhető természeti környezettől, akár vidéki, akár városi. Nem választható el a kiszámítható gazdasági klímától és az innovációtól. Ezek komplex rendszerek, amelyek lényegesen többet jelentenek annál, hogy környezetbarát-e a mosogatószer vagy a saját kertünkből származik-e a répa.

A fenntarthatóság témája a közbeszédben népszerű, de sokszor elrugaszkodik a valóságtól.. Önök szerint mi a greenwash, hol húzódnak a zöldmarketing etikai határai? 

 

Egészség(es) turizmus

Ma a tudatos fogyasztás egészségi döntés is: kevesebb adalékanyag, szezonális, friss ételek, nem ultrafeldolgozott alapanyagok, tiszta erjesztett italok, természetes borok, a forrásaink ismerete es abban a hitelessegink.

Egy egészségtudatos turista ma pont ezt keresi — sokszor jobban, mint a kezeléseket.Az egészségturizmus új vendége talán már nem is csak kúrákra érkezik, hanem élményekre, amelyekben jól érzi magát, jól étkezik és jól van jelen? Hogyan ismerjükmfel a korosztályok igényeit és 

Ide erdekesek lehnek aSlow- mozgalmak/ slowfood, slowlife, slowlivig…
 A 2020-as évek új definíciója:
 "Health tourism = well-being tourism + conscious choices + sustainability + food culture"

Az Alkimista ezen a metszésponton ül, bár csak egy apró étterem:

Nem fürdő, nem gyógyászat, de értékalapú well-being élmény. Egy jó példa, sokmindenre… 


 


JÓ PÉLDÁK

KÖNYV: A kicsi szép 

A kicsi szép (Small is Beautiful: Economics as if People Mattered) 1973-ban jelent meg, és azóta a modern fenntarthatósági gondolkodás egyik alapszövege. Schumacher közgazdász volt, aki az ipari kapitalizmus kritikáját írta meg úgy, hogy közben az emberi léptéket és a helyi közösségek tudását tette a középpontba. A hetvenes években még senki nem beszélt fenntarthatóságról vagy ökolábnyomról, s Schumacher az elsők között állította, hogy a végtelen növekedés a véges bolygón lehetetlen, a gazdaság célja pedig nem a GDP-maximalizálás, hanem az életminőség jó optimumának biztosítása. Ez akkoriban radikális gondolat volt.

Bár közgazdasági mű, ez lett a későbbi "slow movement", "farm-to-table", "local food economy" egyik hivatkozási alapja.

KÖNYV és ÉTTEREM: a Zero waste nyitánya

Egy könyv, ami 2020- ban  fordulópont volt a vendéglátásban - ez a kiadvány tette a Silo éttermet (London/Brighton) a világ első, radikálisan zero-waste éttermévé és ez lett az egész "körkörös fine dining" gondolkodás alapműve.

Részben szakácskönyv, részben filozófiai manifesztum, de üzemeltetési kézikönyv is arról, hogyan lehet egy vendéglátóhely működését teljesen hulladékmentes, körkörös, lokális rendszerként felépíteni. Az első, amely ezt szisztémával  írta le. "A szemét egy tervezési hiba."- ez  a gondolat olyan új volt, hogy világszinten elindította a circular gastronomy trendet.

SILO - ZERO WASTE – site

Borászok a közelünkben | terroir-szemlélet

Ha a saját földünkön járunk és ezt bemutatjuk másoknak,  érdemes olyan jól működő példákat keresni, amelyek nemzetközi színvonalon dolgoznak. A terroiszomszédaink Sziegl -ék Hajós-Baja borvidékén, és Maurer Oszkár a délvidéken -ilyenek. 

IZLAND / Könyv, étterem, lagúna 

A Slippurinn izlandi étterem, munkájuk és saját könyvük turisztikai vonatkozásban is jelentős: a sziget-látogatás részeként kínálnak exkluzív gasztronómiai tapasztalást,  amely szervesen kapcsolódik az egészségturizmushoz, a természetközeli érzéshez és az élmény-formátumhoz.

A séf, Gísli Matt "Ylja" néven 2025- ben új helyet nyitott a Laugarás Lagoon nevű új geotermikus wellness-komplexumban, a Golden Circle régióban, Izland déli részén, 10 000 m²-es, két szintes helyszínen. A cél nemcsak a gasztronómia, hanem "slow wellness travel" – azaz a tudatos, természetközeli pihenés és étkezés integrálása. Ez egy olyan éttermi modell, amely beköltözött a wellness szívébe, ahol nem csupán elegáns étkezést, hanem a tájra, termelőkre, természetre és visszaforgásra épülő rendszer-élményt ad.


Tanulás és  Innováció

 MAD Academy (Koppenhága) és a FoodFuture.co a jövő vendéglátásának két vezető gondolati műhelye. Oktatási anyagaik és kutatásaik a körkörös gasztronómia, a fenntartható éttermi rendszerek és az etikus működés alapforrásai. Friss, gyakorlati tudást adnak azoknak, akik felelősen szeretnék formálni a szakmát.